RECENZIA: THE SECRET DIARY OF LIZZIE BENNET – Bernie Su & Kate Rorick

Autor: Bernie Su & Kate Rorick * Názov: The Secret Diary of Lizzie Bennet * Rok vydania: 2014 * Žáner: Contemporary, Denník, Adaptácia Klasiky

Písal sa rok 2012 a Hanka – povestná stalkerka youtuberov – bola smutná. Veci už neboli také ako bývali. Americkí youtuberi začali pišťať, Britskí priveľmi pohadzovať ofinami, poriadnych webseriálov veľa nebolo a v Gogovi Hanka zaľúbenie nikdy nenašla.

Hanka si zúfala, no zrazu uprela svoj zrak na žiarivý monitor a uvidela svetlo! I prevravela k Hanke Felicia Day z obrazovky a nechala zvesť takúto svetom znieť: Hanka, dieťa moje! Ešte predtým, ako zvoláš svoje hordy zla plné žoldnierov, hrdlorezov a hipogrifov krvilačných za pomoci ktorých Austráliu ovládneš i Pánom Temnoty sa staneš tam – bež na youtube, tento link nasleduj!

Na púť strastiplná vydáš sa a Vesmírna Chobotnica verná sprevádzať ťa bude. Na konci púte mesiáška – dievča s vlasmi farby žiarivého gaštanu bude stáť a o svojom živote každý pondelok a štvrtok do kamery rozprávať.

Hanka neváhala za pomoci svojej neodmysliteľnej parťáčky Vesmírnej Chobotnice na link klikla a prevravela: Budiš vôľa tvoja Felicia, och prekrásna – prekrásna Felicia – svetlo môjho života, žiara mojich slabín!
Tak Hanka objavila webseriál The Lizzie Bennet Diaries – modernú adaptáciu knihy Pýcha a Predsudok od Jane Austinovej formou videoblogov. Hanka – povestná stalkerka youtuberov – bola šťastná.

OK. Opaľovala som sa na balkóne, tak mám trochu úpal, ale epickým dobrodružstvom Hanky a jej vernej sidekick Vesmírnej Chobotnice som chcela naznačiť, že LBD je jeden z mojich najobľúbenejších webseriálov – scénar, herci, editovanie – všetko bolo super! Už len ten nápad – zobrať klasiku a prerobiť ju tak, aby bol 200 rokov starý príbeh aktuálny aj teraz. Exituje veľa rôznych adaptácii Pýchy a Predsudku, od BBC po Hollywood, od zombíkov po Bollywood, ale videoblogy sú…no, iné. Keď človek pozerá na videoblog má pocit, že sa mu prihovára skutočný človek a to aj v prípade, že je všetko podľa scenára. V skratke: Lizzie, 24 ročná študentka masmediálnej komunikácie sa rozhodne v rámci školského projektu založiť na youtube videodenník na ktorom rozpráva o svojom živote, rodine, mladom zbohatlíkovi, ktorý kúpil Netherfieldsky dom…

Keď som sa dopočula, že scenáristi píšu knihu, a ešte k tomu denník bola som nadšená – no tak! Kto nemá rád denníky? Denníky sú super – ved na tých sa vlastne nedá ani nič pokaziť.

Ale Tajný Denník Lizzie Bennetovej ma sklamal – a to som od neho vlastne ani nečakala veľa, len prerozprávanie udalostí z Lizzienho uhla pohľadu.

Chcela som vedieť čo si myslí, ako skutočne vníma ostatné postavy a všetky tie veci okolo jej youtube kanálu, lebo je jasné, že keď sa človek rozhodne hodiť príbeh svojho života na internet bude veľa vecí cenzúrovať, aby zachoval aspoň nejaké súkromie pre seba a svoju rodinu. Ale vo vlastnom denníku? Houby! Tam treba hodiť všetko, čím trápnejšie tým lepšie! Nech sa raz vnúčatá majú na čom smiať!

A presne tu to celé padá. Nemala som pocit, že čítam denník dievčaťa vo svojom veku, ale dosť odfláknutú prílohu k webseriálu (Túto knihu nemá zmysel čítať, ak ste ho nevideli. Keby som nevedela, že je to prerozprávanie Pýchy a Predsudku, sama by som na to asi neprišla, jedine podľa mien by som to vydedukovala). Namiesto toho, aby autori nechali Lizzie písať o svojich pocitoch a názoroch len popisovali udalosti, ktoré som videla v seriály – síce inými slovami, ale nepridali takmer nič nové. No. Konečne som sa dozvedela, kto a ako na svadbe opil Charlotte, ale veľmi ma to z biedy nevytrhlo.

Najzvedavejšia som bola na to ako bude vnímať svoj insta-úspech. Tak neviem ale keď hodíte prvé video do youtuberskej džungle, hneď na to vás vo svojich videách spomenú Felicia Day, VlogBrothers a okamžite sa k vám prihlásia na odber desaťtisíce ľudí, človek by mal byť ja neviem. V šoku? Ísť sa pocikať od šťastia? Rozmýšľať nad tým, ako bude na svojom kanály pokračovať ďalej? Lizzie nie: Tweetla o mne Felicia Day? Okeeej stane sa.

Videá z LBD boli vtipné, inteligentné a roztomilé, no v tejto knižnej podobe, akoby stratili všetko dobré a milé. Áno viem, že písať scénar ku krátkym skečom je iné, ako sa snažiť rozpísať tie skeče na 400 stranách vo forme príbehu, ale urobiť sa dá všetko, len očividne nie každým.

Možno by som sa povzniesla nad tým, že Lizzien Ultra-Top-Secret Denník prezrádzajúci všetky jej najtajnejšie tajomstvá (konkrétne žiadne) je len doplnkom k videám a neprináša nič nové, ale Pýcha a Predsudok má podľa mňa dva kľúčové body:

1. Darcy vyznáva Elizabeth lásku

2. Elizabeth číta Darcyho list a začína prehodnocovať veci

Chcela som vedieť ako Lizzie skutočne vnímala túto pasáž. Stačilo by mi pár viet, aspoň 5….dobre aj 3 by stačili, ale autori sa rozhodli, že namiesto lámania si hlavy nad zložitými pocitmi sa na to všetko vybodnú a namiesto vysvetlenia dostávame doslovný prepis scénaru dvoch epizód. Hm. Možno je na svete aj iný spôsob, ako si čo najviac zjednodušiť prácu, ale v tejto chvíli mi žiaden nenapadá. Hanka je smutná.