RECENZIA: REBEL BELLE (Rebel Belle #1) – Rachel Hawkins

Autor: Rachel Hawkins * Názov: Rebel Belle * Séria: Rebel Belle #1 * Rok vydania: 2014 * Žáner: Young Adult, Fantasy

Keď hneď v úvode zabije roztlieskavačka paranormálneho záporáka tak, že ho prebodne opätkom z lodičky, proste viete, že kniha bude dobrá.

Harper Price je typická južanská kráska. Kráľovná plesu, kapitánka roztlieskavačiek, prezidentka a organizátorka toho, tamtoho a vlastne aj všetkého ostatného. Je posadnutá dokonalosťou, má perfektné známky, najkrajšieho frajera na škole a jej život je bezproblémový až do chvíle, kedy urobí hlúpu začiatočnícku chybu, ktorú pred ňou urobili už mnohé knižné postavy a preto sa danej situácii snaží každé sčítané dievča zubami-nechtami vyhnúť. Jop. Išla sama na záchod.

Pohotovostné nanášanie lesku na pery sa samozrejme zmení na boj na život a na smrť, počas ktorého na ňu umierajúci školník, prenesie nejaké tie nadprirodzené schopnosti. Pomocou nich má ochraňovať Davida Starka, zakomplexovaného hipstera, ktorý vedie školský časopis a jednou z jeho najväčších životných misii je robiť Harper zo života peklo.

Okey. Priznávam. Zase som sa nechala zviesť obálkou. Až natoľko, že som si v rámci svojho osobného Lalalandu neuvedomila, že je to kniha od autorky Hex Hall – čo sú vody, do ktorých som už neplánovala vbehnúť. Určite nie dobrovoľne.

Hex Hall nebola zlá séria, ale od bežnej šedej YA ju odlišoval len situačný humor a myšlienkové pochody hlavnej hrdinky. Nič viac. Knihy v ktorých sa stereotypné (som úplne iná, ako všetky ostatné)16-ročné dievčatá vrhajú na stereotypných (ja som taký tajomný, drsný, drzý a mám pekný…ofinu) tmavovlasých junákov, proste nie sú moja parketa.

A práve preto je podľa mňa Rebel Belle jednou z naj kníh roku!

Predstavte si klasickú južanskú chick lit / paranormálnu romancu na štýl Southern Witches, alebo Sookie Stackhouse, pridajte trochu mytológie, stredoškolské prostredie, no hlavne zabudnite na to, že každá slečna z juhu je pekárka, alebo servírka. Harper je najpopulárnejšie dievča na škole, ale nie takým tým všeobecne uznávaným štýlom peknej roztlieskavačky, ktorá je totálna beštia, šikanujúca všetkých mimo jej spoločenských kruhov. Je populárna normálnym spôsobom. Regulérne. Všetko čo má si zaslúžila. Je rozumná, snaživá, vyspelá, inteligentná, rada sa zapája.

Žije vo svojej dokonale regulovanej malej bubline až do chvíle, kedy všetko praskne. Vtedy začnú byť veci super. Keď tak nad tým uvažujem, nenapadá mi veľa knižných hrdiniek, ktoré by sa vysporiadali s novou situáciou tak geniálne, ako Harper. Ale dáva to zmysel, lebo bola celý život vedená k tomu, aby z toho mála čo má vybúchala čo najviac. A presne to urobí. Zhodnotí okolnosti a okamžite sa prispôsobí najlepšie, ako to dokáže. Hej. Vážne sa snaží. Občas až príliš, čím privádza samú seba a všetkých naokolo do tých najtrápnejších situácii.

I picked up the nearest weapon I could lay my hands on: a stapler. I lifted it, going for “menacing.” I admit it lacked a certain elegance, but hey. It was worth a shot. David placed his hand on my arm and pushed it back down.
 “What?”
 “Just . . . that’s embarrassing for all of us,” he replied.

Ďalej sú tu všetky tie duchaplno-vtipné veci o ktorých premýšľa, ktoré hovorí, jej úžasné vnútorné prehodnocovanie hipsterskej módy, ľahká satira na južanské tradície, dekórum a prípravy na vysokú školu, ale hlavne veľmi realistické posuny na frontoch: láska vs. priateľstvo & priateľstvo vs. láska. No čo. Veď je s frajerom skoro tri roky, je úplne normálne, že si tak maximálne zamávajú na školskej chodbe a pošlú jednu smsku za týždeň.

Dej je ľahký a rýchly, ale najsilnejšou stránkou knihy sú vnútorné monológy a situačný humor, ktorý je technicky taký istý, ako v Hex Hall, ale prakticky sa v podaní oveľa rozumnejšej a vyzretejšej Harper posunul do úplne nového levelu. Ak by som mala Rebel Belle zhrnúť – tak dobre – možno nejde o hlbokú filozofickú cesta odkrývajúcu  najtajnejšie zákutia bitia, života a vesmíru, ale aj napriek fantasy zápletke je to príbeh o vynaliezavosti a prispôsobovaní sa novým okolnostiam.  A vtipe. Veľa, veľa pochabých vtipov…