RECENZIA: THE CAVENDISH HOME FOR BOYS AND GIRLS – Claire Legrand

Autor: Claire Legrand  * Názov: The Cavendish Home for Boys and Girls * Rok vydania: 2012 * Žáner: Middle Grade, Fantasy, Horror, Gotika

Viktória je pedant. Chce mať vždy všetko tak akurát. Neznáša nezmysly, je neustále uhladená a v každom smere dokonalá. Od obdivuhodných známok v škole, cez perfektne vyžehlené oblečenie a naaranžované kučery, po chorobný poriadok v izbe.

Vo svojom živote je ochotná akceptovať len jednu malú nedokonalosť. Je ňou jej najlepší – a vlastne aj jediný – kamarát Lawrence, ktorý je ich priateľstvom možno ešte prekvapenejší ako ona sama. Namiesto toho, aby sa pripravoval na nejakú perspektívnu kariéru, zabíja svoj čas hrou na klavíri. Je tiež večne strapatý a skoro vždy má pokrčený golier na košeli. Proste škandál. Jedného dňa však Lawrence zmizne, podobne ako iné, nedokonalé deti. Vyzerá to tak, že Viktória je jediná, ktorá si tento fakt uvedomuje a je teda na nej, aby preklepla záhadný Domov pre Chlapcov a Dievčatá pani Cavendishovej kam deti miznú, a vracajú sa odtiaľ buď podivne zmenené, alebo vôbec.
Desivé, mierne morbídne, extrémne vtipné MG s dokonale vypilovanou hlavnou postavou. Niečo ako kombinácia Matildy od Roalda Dahla a čohokoľvek od Neila Gaimana s nečakaným horovým bonusom. S Viktóriou som bola na jednej lodi od prvej strany. Je sebavedomá, inteligentná, samostatná a čo sa týka poukazovania na svoju vlastnú hodnotu a dôležitosť svojich akademických výsledkov, extrémne neskromná. Trpí silným komplexom superiority vďaka ktorému býva občas k ostatným vo svojej snahe priviesť ich na správne chodníčky prehnane kritická a krutá, čo jej zabraňuje vytvárať priateľstvá s ostatnými deťmi. Spôsob, akým vnímala svet, dosahovala svoje ciele, neustále poučovala a nepriamo šikanovala všetko a všetkých (aj keď hlavnú vlnu vždy schytal chudák  Lawrence) v jej okolí bol úplne jedinečný.

Najmilšou časťou bol jej vzťah k otravne nedokonalému, neustále rozgajdanému Lawrencovi (toho som mala rada prakticky od začiatku, inak to ani nejde … za to čo si pri Viki vytrpel by mal dostať minimálne nejakého bobríka trpezlivosti), ktorého si pred rokmi vybrala za svoj osobný projekt a proste mu oznámila, že budú kamaráti. Chcela tým získať obdiv a pochvalu dospelákov za to, že sa venuje chlapcovi s ktorým sa nikto iný nechce rozprávať. V reály však získal však získala niečo s čím nerátala a nebolo to v pláne. Skutočného kamaráta. Lawrence je totižto vďaka svojej pokojnej, zasnenej, umeleckej povahe jediný, kto dokáže s Viktóriou koexistovať v mieri.

Príbeh je zo začiatku síce skôr vtipný a ľahký, ale asi v tretine knihy Lawrence mizne a začína byť jasné, prečo je všade radená, ako hororová. Niektoré scény, situácie a rozuzlenia sú naozaj morbídne a neľútostné. Zostanete po nich v šoku a s veľmi nepríjemným pocitom. Toto je jedna z MG kníh, ktorú ocenia deti, ale dospelí ľudia sa o ňu trhajú ešte viac.

Štýl písania je naozaj fenomenálny. Každá postava je jedinečná a žije si svojím vlastným životom. Každá scéna má svoj zmysel. Z popisov Domova pre Chlapcov a Dievčatá pani Cavendishovej som mala pocit, že som uväznená medzi jeho stenami. Z ilustrácii som mala pocit, že už-už zdrhnú z knihy. Popisy nadprirodzených javov a desivých príhod tu (teda aspoň u mňa) vyvolávali veľmi silné emócie. Miestami som mala chuť vytiahnuť hlavného záporáka z knihy a prefackať ho. Kniha je presiaknutá na prvý pohľad nepostrehnuteľným zlom, ktoré sa postupne kryštalizuje a dostáva reálnu podobu. Od vrážd a únosov po zhrozené uvedomenie si toho, čo to vlastne nevedomky postavy celú dobu jedli, alebo vykonávali. Je to ako precitnutie po tom, keď radostne žujete gumené cukríky, následne však zistíte z čoho sú vyrobené a už nikdy nechutia tak dobre, ako predtým.

The Cavendish Home for Boys and Girls je mrazivá kniha plná fantázie a veľmi správneho zmyslu pre humor, ktorá sa nehanbí za svoju desivosť a s prehľadom ňou predbieha väčšinu súčasných hororov pre dospelých. No je to aj príbeh o sile priateľstva, uvedomovaní si vlastnej moci a o desivej konfrontácii s tým čo by sa mohlo stať, keby bola daná moc využitá na prvý pohľad správnym, no po hlbšom preskúmaní strašným spôsobom.

Claire Legrand doteraz písala výhradne MG, ale septembri vychádza jej prvá YA kniha Winterspell, ktorá má byť temným prerozprávaním Luskáčika. Hm. Hurá!